Jak se prezentovat na sociálních sítích? Buďte opravdoví a decentní

11.02.2020

Proč je pro vaši práci důležitý způsob, jakým se prezentujete na sociálních sítích? Všechno, co děláte na sociálních sítích, lze nějak dohledat. Každý z nás zanechává svoji digitální stopu. A tato stopa buď podpoří cestu k vašemu pracovnímu cíli, nebo ji může ztížit. 

Na co dát pozor?

Fotografie

Fotografie je důležitá pro váš životopis nebo jeho online verzi (LinkedIn). Proto na ní nešetřete. Nestačí selfie nebo výřez ze skupinové fotky s příbuzenstvem. Důležitá je také aktuálnost, nepoužívejte fotky z maturitního ročníku. Sice jsou pěkné, ale je důležité být při pohovoru sám sebou. A stát si za tím. Kompozice a pozadí fotografie mohou váš portrét vyzdvihnout nebo zničit. Pokud nechcete využít služeb profesionála (máte například šikovného amatérského fotografa ve svém nejbližším okolí), ujistěte se, že na výsledné fotografii nebudete mít za zády nepořádek (pokud by to nebyl Váš záměr). Jsou profese, ve kterých vám odpustí nedostatky a jiné, kde vás takové maličkosti diskvalifikují.

Sítě - jak se nechytit do pasti?

Ačkoliv mají jednotlivé sociální sítě různé funkce a tedy i různé publikum, je dobré se držet zlaté střední cesty. Sdílejte jen to, co byste sdíleli i při osobním setkání s vaším protějškem. Vulgarismy, lascivní fotky a dvacet fotek dětí s pudinkem každý den, není to pravé. Je zásadní umět vybrat to, co je pro vás důležité sdílet (a proč). Samozřejmostí je, že máte správně nastavená hesla a ochranu soukromí. Nebojte se také blokovat cizí lidi, kteří vám posílají divné zprávy a spam. Neklikejte na každý odkaz, který vám přijde elektronickou poštou. V dnešní době se totiž kromě kradení citlivých dat, bankovních údajů, můžete stát také oběti elektronické krádeže vaší identity na sociální síti. Náprava může zabrat delší čas...

Kterou síť zvolit?

Jako základ už se dnes považuje profil na LinkedIn. Zde můžete zvolit základní verzi nebo placenou (s řadou doplňkových služeb. Důležité je vyplnit profil s rozmyslem a střídmě, spíše dbát na dvě věci - příspěvky na zdi a doporučení. Online doporučení má být stručné a výstižné. Instagram a Facebook mohou podpořit váš záměr nebo také ne. Existuje řada kurzů, ve kterých se dozvíte, jak používat stories, skupiny nebo placenou reklamu (to je užitečné zejména, pokud chcete, abyste podpořili svoje podnikání v jeho začátcích, uměleckou činnost, atp.). Důležité je vytvářet kvalitní vlastní obsah (ideálně kratší videa, fotografie, fotografie svých produktů) nebo sdílet ověřené zdroje (a články). Na Twitteru pak můžete dát stručně vědět o svém názoru na dění. Pokud používáte více sociální sítí a máte i vlastní web, je rozumné odkazy uvádět ve úvodní hlavičce každého profilu. Je to výhoda pro vaše potenciální zákazníky i zaměstnavatele, protože je lepší být transparentní. Ne každý si to totiž může nebo umí dovolit...

Nezapomeňte váš profil aktualizovat a propojit ho s vaší webovou stránkou (stačí dobře zpracovaná online vizitka). Kvalitní portfolio prací ve fyzické podobě může také zapůsobit. Online svět není samospasitelný a nemůžete ho vzít s sebou na pracovní schůzku, pokud je zrovna výpadek internetu.

Kterou síť rádi používáte? Našli jste díky sociálním sítím práci? Podělte se v komentářích.