Jsi tím, čím se obklopuješ, na co myslíš

29.09.2020

V tuto chvíli mohou někteří z nás prožívat stavy napětí, strachu a vzteku z nejistoty. Je naprosto zdravé se vyplakat nebo spálit přebytečné napětí sportem. Co pomáhá spolehlivě, je obklopit se tím, co máme rádi - hudbou, knihami nebo se věnovat svým zálibám. Jak si udržet nadhled v turbulentní době? Hledejte cesty, jak se navracet do klidového stavu. Co pomáhá?

Soustřeďte se na dýchání

Váš dech je vaše životní síla. Cítíte, jak proudí dovnitř a ven? Zkuste se prodýchat tak, abyste posílali svůj dech před spodní břicho až do zbytku těla. Toto je podstata jógy, pomáhá při meditaci a ukotvení uvnitř nás samotných. Správný dýchání snižuje napětí a umožňuje každému z nás pracovat s bolestí, kterou pociťujeme různě v těle (i chronickou). Je to jako náš dialog s našimi strachy. Nejlépe to zvládnete v lehu, s naprosto uvolněným tělem, s rukami podél těla (v józe je to pozice šávásána). Využijte každý okamžik, kdy nemusíte mít roušku k vědomému dýchání (klidně v práci nebo na školní zahradě).

Kultivujte svůj projev

Možná vás nervozita sžírá do té míry, že chcete křičet. Křičte klidně do polštáře nebo si zajděte na nějaké opuštěné místo (raději bez dětí). Vaši potomci mají množství vlastních obav. Vyhledejte si jógovou pozici lva. V té si můžete dovolit dát průchod svým pocitům naplno i doma před rodinou. Chce-li se vám napsat šťavnatý komentář, přemýšlejte dvakrát, zda to, co vás tíží a dere se ven, přinese ve své čiré podobě přepsané do slov někomu užitek. Je vaše myšlenka vyvážená? Pokud ne, můžete si tím jen uškodit.

Řekni mi, co čteš, já ti povím, kdo jsi... Platí to?

Česká republika má stále nejhustší síť veřejných knihoven v Evropě a snad i díky tomu si část národa uchovává dobrou slovní zásobu (sociálním sítím a chytrým telefonům navzdory).

Přísloví: "Řekni mi, co čteš, já ti povím, jaký jsi." se sice vyloženě nabízí, nemusí už ale moderního člověka plně popisovat. Latinsky nebo novořecky dnes umí málokterý gymnazista. Seznamy školní povinné četby se navíc rozrostly jen o několik autorů. Není tedy přednější pilovat svoje myšlenky a kultivovaný projev za pomoci jakékoliv literatury? Čtení obohacuje slovní zásobu a tím i schopnost se trefně vyjadřovat. Nezavrhujte detektivky, Young Adult nebo komiksy, když se vám líbí... A neomezujte se jen na češtinu. Přes službu Book Depository si lze objednat knižní tituly v různých jazycích (neplatíte poštovné).

Doporučení pro četbu - kde hledat?

Nevybírejte podle líbivé titulní stránky nebo čísel prodejů. Zkuste zjistit, zda s knihou rezonujete. Nedočtená kniha je jako nesplněný úkol. Je lákavé se s knihou seznámit přímo v knihkupectví, projít tiráž, nahlédnout dovnitř, ale to nemusí být časově možné. Vydavatelství proto zveřejňují recenze na svých stránkách nebo je poskytují literárním redakcím a blogerům za to, že o knize napíší (nebo natočí vlog). My v redakci máme v oblibě třeba Lucku Zelinkovou, Vášnivou čtenářku nebo Literární klenoty Jarmily Vandové. Další odkazy na knižní blogery můžete najít v soutěži na ČBDB a zajímavý rozcestník pro knižní recenze najdete na Goodreads.

Energizující hudební aktivity

Sestavte si seznam hudby pro různé příležitosti - pro práci, odpočinek nebo cvičení. Je jedno, zda využijete Spotify, budete odebírat svoji oblíbenou hudbu na Youtube nebo si jen napíšete tento seznam do deníku. Zkuste si spojit poslech hudby s hlubokým dýcháním. A klidně zkuste sami začít muzicírovat. Vezměte zavděk tím, co máte doma - bubny, dětským xylofonem, klávesami, klavírem, kytarou, flétnou. Velice dobře prý uvolňuje hra na australský nástroj didgeridoo. Tibetskou mísu si nechejte na klidnější období.

Obklopte se hudbou, čtěte a hlavně se vyhýbejte silně negativním lidem. Svoje myšlenky volte každé ráno stejně pečlivě jako svůj outfit.