Kde brát energii a nešidit rodinu?

21.01.2020
Některá rána jsou pro rodiče a zejména matky velmi náročná. Kvůli rozbité pračce se vrší prádlo v prádelním koši, platební příkazy čekají na zadání, jedno z dětí kašle, druhé hledá brusle do tělocviku, kočka v koutě zvrací chlupy a pes dostal virózu. Pracovní úkoly klepou na dveře a prarodiče si stýskají, že dlouho neviděli vnoučky... 


Jak si udržet energii pro sebe? A kolik jí odevzdat práci a rodině? A jak to celé vybalancovat? A hlavně, jak zůstat šťastná nebo si udržet alespoň špetku optimismu v tom mírném chaosu, kterému se říká běžný rodinný život?

Podle novinářky Avivah Wittenberg-Cox z Harvard Business Review, mají ženy jen dvě volby - buď nalézt partnera, který jejich volbu povolání podporuje, nebo zůstat svobodné.Přiznejme si to, většině českých maminek nejde ani tak o kariéru, jako o pracovní uplatnění a příjem pro rodinu. Dává-li práce smysl, je to většinou příjemný bonus. Možná někde děláme chybu.

Velmi častou radou je vymezit si povinnosti s partnerem zpočátku vztahu. Jenže onu pomyslnou rovnováhu běžně vychýlí příchod dětí. Pokud ještě navíc jedno má nějaké speciální potřeby, může být velmi snadné sklouznout do nepříjemného kolečka povinností a problémů, ze kterého lze vystoupit pouze vědomě (a ne úplně bezbolestně). Jak? Třeba je vhodné dát dětem i partnerovi více prostoru a tedy i odpovědnosti za to, co vykonají, nebo nevykonají. A nezlobit se, když to hned není dokonalé. Logistika domácnosti nemůže neustále záviset na jednom člověku (ať už je to žena, či muž). Vyčerpaná žena nemusí být pozitivně naladěna a to se odrazí opět v rodinných vztazích. Inspirujme se tedy muži. Ti disciplínu odpočinku a udržování si vlastní energie zvládají přirozeně lépe.

Kdy je vhodné se nad svým životem v rodině zamyslet?

Pokud máme potíže s usínáním, v noci spíme neklidně (i když už nekojíme), když máme dlouhodobě pocit beznaděje i po spánku. Dále, když se ráno necítíme odpočaté, dochází-li k nadměrnému vypadávání vlasů, trpíme-li nechutenstvím (nebo naopak stres "zajídáme"). Mnohé neduhy jsou zhoršovány psychickým nepohodlím pramenícím z únavy. Je vhodné chodit na pravidelné preventivní prohlídky a sledovat krevní obraz. Nadměrnou únavu může působit také nedostatek železa, případně hůře fungující štítná žláza.

Vhodné jsou také jakékoliv pohybové aktivity, které zvládneme včlenit do harmonogramu rodiny. Hormony, které vznikají při pohybu, ničím jen tak nenahradíme. Je jedno, zda budeme cvičit jógu, chodit na vycházky se psem nebo cvičit pod dohledem s trenérem. Důležitá je pravidelnost a respektování měsíčního cyklu. Je totiž přirozené, že se v různých fázích cítíme různě. Během menstruace je vhodné naopak na sebe netlačit a odpočívat. Abychom mohly nabrat sílu do dalšího období...

Neseme na svých bedrech řadu tzv. neviditelných úkolů (zakládáme dokumenty, objednáváme rodinu k lékařům, vykonáváme různé pochůzky, nakupujeme papučky do školky, dárky členům rodiny, staráme se o logistiku kroužků, aj.). V angličtině se této zahlcenosti říká "psychological clutter". Tedy jakýsi duševní nepořádek, či zahlcení. Vědci zkoumají, jaká je souvislost mezi kolísáním hladiny hormone kortizolu a psychiky u obou pohlaví. Jak obě pohlaví reagují na stres, nepohodu. Možná by mohli přidat také nepořádek v domácnostech...

Jaké se nabízí další metody načerpání energie? Můžeme meditovat, chodit do přírody, číst knihy, ale hlavně musíme dělat každý den něco pro sebe. A to, co je skutečně důležité, je pro každou z nás něco úplně jiného... Zkusme si tedy třeba psát deník a zkoumat hranice toho, co jsme ochotny pro druhé udělat. Třeba cestou přijdeme také na to, co nám dělá radost.