Proč nám únava škodí při rozhodování

01.12.2020

Jak postupujete, když vás čeká důležité rozhodnutí? Dáte si extra porci spánku? Jdete si zaběhat? Nebo zvažujete různé varianty řešení problémů a představujete si, kam vás jednotlivá rozhodnutí povedou? 

Chronická únava a její vliv na kvalitu života

Poznáte nějak, kdy se z běžné únavy stane chronická? Je to tehdy, když ani systematický odpočinek nebo spánek neposkytují očekávané osvěžení. A vy můžete v pracovní oblasti začít dělat zkratkovitá rozhodnutí nebo reagovat emotivněji, než by bylo vhodné... Odborníci na alternativní medicínu proto radí řešit chronickou únavu ve všech oblastech současně. Jak ji poznáte? Mohou vás bolet klouby, můžete trpět slabostí svalů, váš dech je méně hluboký (a tedy méně kvalitní). Pokud k tomu máte rozhozené vstřebávání živin z potravy (ať už kvůli dietním chybám nebo potravinovým intolerancím) a horší funkčnost hormonů, je čas udělat ve svém životě změnu.

Co můžete změnit jako první? Prozkoumejte svůj jídelníček a krevní obraz

Jedním z prvních kroků, které můžete udělat je kriticky se podívat na svůj jídelníček. Převažují v něm cukry a chybí zelenina? Ne každý cukr je ale špatný a pokud máte metabolismus v pořádku (na což mají vaše hormony zásadní vliv), pak stačí jít cestou vyváženosti. Krevní obraz provedený přes vašeho praktického lékaře vám zase stanoví hladinu cholesterolu, cukru, anémii nebo kyseliny močové (aj. látek). Na základě odběru můžete zvážit, které prvky vašeho jídelníčku ubrat, přidat nebo jako minerály a přípravky začít užívat (nyní se velice diskutuje nedostatek vitamínu D v našich podmínkách).

Nemocné emoce

Čas od času se stane každému, že může vlivem okolností pocítit určitý duševní přetlak. Jsou pracovní kolektivy, kde vám odpustí, ale většinou jsou nadbytečné emoce ke škodě. Je lepší umět přiznat, že situace není dobrá, ale přehnaně se v dané situaci neutápět. Kdo se umí podívat na sebe očima druhých nebo odstoupit od problému, má problém napůl vyřešen. Někomu k vyrovnávání velkého stresu pomáhá sport, jinému umění, procházka v přírodě. Je úplně jedno, zda budete meditovat, pustíte si ke své činnosti oblíbenou hudbu nebo zkusíte něco nového, co vás překvapí a dosytí vaši duši. Podstatné je chápat svoji bytost uprostřed kolektivu se vším, co k ní patří. Respektujte svoje potřeby, ale zkuste svoje postoje komunikovat s ostatními. Když zvládnete sebe, budete se rozhodovat správně.

"Určité nepohodlí vám může působit každé rozhodování. Dlouhodobý stres je ale špatným rádcem. Důležité je zvládnout svoje pocity a vyrovnat deficit živin a pohybu."

Každý nový den předkládá nám všem větší i menší konflikty a rozhodování. Dobrá rozhodnutí můžeme učinit, pokud z těch drobných věcí, které máme opakovaně rozhodovat uděláme rutinu a nebudeme je zbytečně prožívat. Nad důležitějšími kroky je vhodné nechat zapadnout slunce. Získáme tak potřebný odstup. A to, co se večer zdálo jako nerealizovatelné nebo nepohodlné, se ráno může jevit jako správná cesta.