Rizika práce z domova

09.03.2020

Ještě tuhle deku poskládám, vynesu koš, dám nádobí do myčky a převezmu balíček od kurýra a také najdu látku na ten dinosauří kostým, který musím večer připravit dítěti na karneval. A tamhle jde pošťačka, co mi to asi nese? Vícekrát za život se tyto obtěžující myšlenky dostaví u každého člověka na volné noze. Jak jim zabránit ve vtírání se do času, který máte určený k práci? Jak se ponořit do stavu plynulého zaujetí (tzv. flow) i z domova? Jde to překvapivě snadno. Chce to jen podpořit vaše zdraví (a dětí) a malou dávku ignorance vůči domácím "restům". 

Domácnost versus práce

Naučit se pracovat z domova chce cvik. Je to určitý trénink v sebeovládání a organizaci vlastního času. S tím mohou mít problém zejména ženy, protože mohou mít pocit, že když se věnují rozvoji svého podnikatelského záměru, ukrajují z toho, co dělají rády (péče o druhé). Bohužel je nutné si uvědomit, že ačkoliv je to jistě bohulibá činnost, je poměrně časově náročná (uvádí se 16-25 hodin týdně). Představte si, že byste část tohoto času věnovala rozvoji svého podnikání? Jak ale zorganizovat logistiku rodiny? Je nutné dát všem členům prostor, aby se mohli projevit. Cenou za to, že rozvíjíte svůj záměr může být také náklad v podobě výpomoci s větším úklidem nebo hlídáním dětí (což uvítáte zejména, když někdo z mladších členů rodiny onemocní). Podnikání můžete rozvíjet pomaličku, ale všechny školní prázdniny a volna vám reálně ukrojí významnou část časové dotace na vaši práci. Neohlížejte se na svobodné jedince. Ti žijí jinak a mohou věnovat sami sobě a svému podnikání mnohem více úsilí a času. V soustředěné vytrvalosti je síla. Byť by to znamenalo jen začít s několika hodinami týdně...

Kdy najít čas na své zdraví?

Možná vás láká pracovat v noci. A příležitostně to lze párkrát ročně udělat, ale není to dlouhodobě udržitelný stav, minimálně ne kvůli zdraví. V noci má váš organismus odpočívat a pokud nebudete věnovat stejné úsilí udržení svojí imunity, můžete onemocnět. Fyzicky, psychicky. Nebo budete přetažení, nevrlí a odnesou to zase vaši nejbližší. Jaká je prevence? Kvalitní spánek, strava a také pohyb. Neodbývejte svoje polední jídlo rychlovkami s konzervanty. Přemýšlejte strategicky už při nákupu. A pokud vás příprava oběda ruší od práce, promyslete si vše den předem. Odložte si jednu porci jídla od večeře nebo si připravte suroviny pro jídlo, které si uvaříte s radostí. Může být jednoduché, doplněné zeleninou a bylinkami. Pro tyto účely jsou dobré pánve Wok na osmahnutí zeleniny nebo příprava zeleniny na páře. Je to rychlé a chutné. Omezte cukry (pozor na pojídání pamlsků při práci) a doplňujte minerály a vitamíny. Důležité je nechat si každý den prostor na procházku, sluneční paprsky pomáhají bojovat s výkyvy nálad. Čas na sport - alespoň jednou týdně, by měl patřit k systému vaší osobní hygieny. Uvidíte, že změnu ocení i vaše děti, protože budete mít větší trpělivost při domácí přípravě do školy. A možná vás při cvičení napadne zajímavá myšlenka pro vaše podnikání. Nezanedbávejte ani preventivní prohlídky u lékaře, občas si zajděte na masáž nebo pedikúru.

Živte svoji zvědavost

Další oblastí, která může při práci z domova pokulhávat, je oblast osobního rozvoje. Když chcete udržet oheň v krbu, musíte přikládat. Stejné je to s vaším vzděláváním. Zkuste si udržet přirozenou zvědavost, stejnou jako mají vaše děti, když zkoumají něco nového. Když chodíte po městě, rozhlížejte se, buďte přítomní v dané chvíli. Obdivujte maličké změny, občas se zastavte a vyzkoušejte něco nového (nové knihkupectví, ovocné smoothie nebo diagnostiku nemocí v lékárně). Zkuste se dostavit na setkání lidí, se kterými máte něco společného nebo naopak vůbec nic. Nesuďte, jen pozorujte. I když extrovertní typy lidí to mají v tomto ohledu na první pohled snazší, pokud žijete bohatým vnitřním životem, jste pravděpodobně velmi šťastní i sami se sebou. A práce z domova (nebo komunity podobně laděných jedinců) vám může být velmi příjemná. Pište si poznámky a své nápady hned, jak vás něco napadne. Určete si čas, ve kterém budete online nebo offline rozpoznávat novinky - nové komunity, podcasty nebo si budete číst. Čas od času je nutné nasytit mozek novými myšlenkami, příběhy a názory, abyste mohli pokračovat s obnoveným nasazením dál. Je to vaše naděje a víra v dobré zítřky, co může podpořit nebo potopit vaše podnikání/práci z domova. Je také nutné umět si poradit s technickým vybavením, které používáte, protože není okolo žádný princ na bílém koni, který přijde a cokoliv opraví. Hodně stresu ušetří kvalitní internetové připojení. Mějte ale vždy v záloze místo, kam se můžete uchýlit, pokud bude probíhat na vysílači oprava (o které vám neřeknou předem). Nebojte se improvizovat a neuzavírejte se do samoty. Pokud máte hodně přátel a přítulnou rodinu, upozorněte je, že ne vždy je vhodný čas pro návštěvu. Není nic horšího, než přerušovaný tok myšlenek. Pokud se chcete někomu věnovat, vyhraďte si na to čas. A nevyčítejte si nic. Práce z domova může být jako balancování na ostří žiletky, má však mnohé výhody.