Vánoční večírek jako benefit - ano či ne?

23.12.2019

Mezi nejžádanější zaměstnanecké benefity patří podle zaměstnanců peníze navíc (třináctý plat a další odměny). Dále také "sick days" (volno navíc v případě nemoci), firemní školka a možnost práce z domova (což je dobré pro rodiče malých dětí, chronicky nemocné zaměstnance a zaměstnance pečující o nemocného seniora). Jaká investice do firemního večírku je tedy smysluplná, jak pro podnik, tak pro zaměstnance? 

Benefity pod lupou z pohledu rodičů

Ne ve všech profesích nebo provozech je proveditelné umožnit práci z domova, ale v každé firmě je při troše snahy možné se zamyslet nad investicemi do firemních večírků nebo jazykových (nebo jiných) kurzů (na které dochází kvůli pracovní vytíženosti obvykle jen minimum zaměstnanců). Zejména rodiče dětí spíše uvítají skromnější oslavu, ale peníze k výplatě navíc, protože se v lednu platí kroužky na další pololetí. A tato částka se může vyšplhat od několika set do několika tisíc korun za jeden kroužek a dítě. K tomu se přičítají náklady na vybavení (minimálně obuv a základní pomůcky). Z pohledu zaměstnanců, kteří již mají rodinu, se jeví jako vhodnější varianta skromnější firemní oslava, než opulentní party.

Jak zařídit kvalitní oslavu?

Náklady na oslavu se odvíjí od počtu návštěvníků firemního večírku. Menší firmy mají výhodu, že je možné zařídit party prakticky kdykoliv a kdekoliv. Provozy nebo firmy o stovkách zaměstnanců už musí vyvinout větší invenci. Položka za pronájem a catering může jít do desítek tisíc korun za jednu akci. Ne všichni zaměstnanci si mohou dovolit cestovat (třeba kvůli rodině) do vzdáleného města. Oslava může být naopak vhodným benefitem a pojítkem se zaměstnanci na rodičovské dovolené, protože to je jedna z mála příležitostí k socializaci s kolegy. Cena za udržení si loajálního zaměstnance je totiž nižší, než výchova nového. Pokud je marketingové oddělení šikovné, tak umí tohoto jevu využít ku prospěchu firmy a použít firemní večírek jako nástroj komunikace i se zaměstnanci, kteří se nemohou účastnit každodenního života firmy. Zábava, pozvánky a další položky mají být spíše symbolem hodnot, kterým firma věří, než předváděcím molem ostrovtipu organizujícího oddělení.

Jídlo na firemním večírku

Pryč jsou doby, kdy se lidé radovali z řízků, chlebíčků a alkoholu. Jídlo na večírku může být vegetariánské, veganské nebo masité, ale musí být zejména kvalitní. Spolehlivý, chutný catering a rozumné množství jídla jsou dvě magické ingredience pro firemní večírky moderní doby. Přínosem pro firmu jsou tak zejména ti organizátoři, kteří umí rozpoznat to, co je aktuálně vhodnější pro obě strany pracovního vztahu, ať už z pohledu firemní kultury nebo hospodářského výsledku. Zaměstnanci pracující manuálně budou mít zcela jiné potřeby, na rozdíl od těch, kteří sedí celou pracovní dobu v kanceláři. Není umění utratit peníze z firemního rozpočtu za různé zaměstnanecké benefity. Umění je využít firemní večírek jako nástroj vnitrofiremní komunikace a motivace a benefit pravidelně přehodnocovat podle stavu ekonomiky a pracovního trhu.

Jaký firemní večírek vám utkvěl v paměti a proč?