Začátky podnikání v kreativních profesích na rodičovské dovolené: Jak na to?

21.07.2020

Pro rodiče není snadné se navracet po rodičovské dovolené na původní pracovní místo (a někdy to není ani možné). Proto se část z nich (zejména maminek) rozhodne vyzkoušet samostatně výdělečnou činnost právě v době, kdy jsou děti ještě malé. Podnikání začíná krásně - podnikání na činnost vedlejší, nízké zálohy na pojištění a několik let na rozjezd máte "k dobru". Kde ale hledat zakázky, když už překročíte magickou hranici prvního roku podnikání a potřebujete zvýšit obrat? 

První dva roky testujete životaschopnost svého záměru

Začínejte minimalisticky, s menšími náklady a spíše postupně rozšiřujte okruhy lidí, kterým vaši činnost představujete. Dejte si čas na pomalý rozjezd. U některých činností vám děti asistovat mohou, ale několik hodin týdně byste měli mít prostor pracovat bez vyrušování. Jen tak se budete moci ponořit do své činnosti hlouběji a zapisovat svoje myšlenky pro rozvoj svého nápadu. Po prvních dvou letech některé firmy zaniknou a podnikající maminky mění předmět podnikání, jiné se snaží najít částečné úvazky, které chtějí s podnikáním kombinovat a dát mu tak čas pro rozvoj. Každý podnik nebo činnost prochází vývojem a někdy ani sebelepší myšlenka nemusí přinést kýžený efekt, tedy stabilní příjem peněz pro rodinu. Musíte si umět přiznat pravdu včas. Nebojte, když jste zvládli začít, dokážete také svůj produkt inovovat nebo skončit a jít jinou cestou.

Jak posunovat podnikání?

Je vhodné uvažovat o svém podnikání jako o kruzích na hladině. Když hodíte "žabkou" (tedy nápadem), kola se postupně směrem od vás do dálky zvětšují. Lidé (a informace, které tito lidé mají) jsou vaším skutečným kapitálem. Spokojení klienti, i ti méně spokojení. Poznávejte svoji cílovou skupinu blíže a zkuste se jí přiblížit kvalitním produktem, který doprovodíte vhodně zvolenými texty. Občas se vyskytněte na společenských událostech a setkáních s lidmi podobného ražení. Nikdo vás nevyhledá jen proto, že jste dobří a pilně doma pracujete. Snažte se zlepšit svoje schopnosti prezentovat svoji práci (což může být po letech sociální izolace doma velká výzva). Když už někam jdete, zkuste mít s sebou svoje portfolio, vizitku nebo alespoň QR kód s odkazem na vaši práci. Notýsek noste s sebou. Nejlepší nápady se objevují nečekaně.

Nepřeceňujte sociální sítě a dobře si stanovte cenu práce

Zvolte jeden kanál pro publikování příspěvků a publikujte autentické příspěvky o vaší činnosti. Staňte se součástí zájmových skupin podobně laděných jedinců. Získáte tam tipy, rady a občas se tam objeví nějaká ta zakázka. Věnujte sítím jen čas, který jste schopni ohlídat, ale buďte nápomocní dalším. Cenotvorba a získání prvního (a druhého klienta) jsou milníky, u kterých se zastavíte. Jen vy budete znát cenu tohoto úsilí. Nízká cena práce se dá pochopit, když začínáte s novou činností nebo jste velmi tolerantní junior. S rostoucími zkušenostmi je potřebné cenu za práci upravit směrem nahoru a nejít pod obvyklou hodinovou sazbu. To, co vyděláte, investujte nejen do dětí, ale také do svého rozvoje. Oblíbená práce za produkty nebo za slevu na jejich nákup je relevantní opravdu jen v začátcích. Po skončení rodičovské dovolené vám budou chodit složenky dále a produkty nebo pěknou referencí je nezaplatíte.

Kde hledat zákazníky nebo práci v kreativních profesích?

Hledejte na Placla.cz, Stovkomat.cz, Grafika.cz, Mediář.cz, občas zkontrolujte brigády na Jobs.cz. Nepodceňujte svoji prezentaci na LinkedIn a nepřeceňujte svůj profil Navolnenoze.cz (když začínáte). Náhodně se mohou objevit zajímavé nabídky také na "pracovním trhu" Facebooku. Nabídky na spolupráci v kreativních profesích bývají tamtéž ve skupině Copywriteři a další psavci, Holkyzmarketingu - Brno a Jihomoravský kraj nebo Práce v reklamě, či Práce v médiích. Méně často se nějaká nabídka objeví třeba na stránkách Syndikátu novinářů. Nabídky práce pro grafiky např. zde.

Znáte další skupiny, které by mohly být užitečné i pro další kreativce? Nebojte se nám ozvat a třeba ukázat na čem zrovna pracujete...